10/17/2012

Höstmys med Körsbär, gryta och äpplen!

Förra veckan var mitt kära Körsbär gräsänka för en kväll, så jag passade på att bjuda hem henne till mig och bara rå om henne alldeles själv för en kväll! Det blev findukning med höstlöv stödda över bordet, prinsessporslin och mina finaste ljuslyktor med massa tända ljus.

Varmrätten var en gryta med äpple och svamp som jag hade spanat in i Arlas senaste receptfolder som finns ute i butikerna nu - den är orange-gul och lila på framsidan och innehåller förvånansvärt många recept som jag tänker prova mig igenom.

Vad som alltid förvånar mig med receptfoldrar är att det alltid står någonstans "För att du ska vara kvalitetssäkrad som kund så provlagas alla våra recept av XXX!" och sen behövs det i princip ALLTID dubbelt upp med kryddor. Kvalitetessäkring my ass!


Ni får receptet med mina ändringar - så kommer grytan bli kanongod på första försöket! Och apropå lyckat på första försöket - till efterätt åt vi Pickis långbakta äpplen... och DET var ett hallelujamoment att minnas!

Grundgryta, 8 pers:
1 kg högrev (gärna med ben!)
2 gula lökar
2 stora morötter
1,5 msk smör
1,5 msk rapsolja
2 köttbuljongtärningar
ev. en rejäl skvätt fond (OM du inte har en benbit med kött!)
½ tsk svartpeppar
2 msk tomatpuré
1 msk kinesisk soja
6 dl vatten

Skär köttet i vad du tycker är lagom grytbitar (men inte för smått! Tänk "rustik matlagning"!). Skär lökarna i kvartar och sen i skivor. Bryn köttet i smör&rapsolja i omgångar i en rejäl gryta (häver du i allt på en gång så kokas det) och lägg sen tillbaka allt kött i grytan, tillsammans med grönsaker, buljongtärningar, ev. fond, peppar, tomatpuré, soja och vatten. Låt grytan koka upp och sen småsjuda under lock i minst en timme eller tills köttet känns mört (det gör inget om det står i upp till 2 timmar!)

Gryta med äpple och svamp
halva satsen med grundgryta
200 g färsk svamp (allra helst kantareller...)
100 g bacon
2 svenska äpplen (inget tjafs med Jona Gold när det finns Ingrid Marie!)
2 msk smör
2 dl lätt crème fraiche
1 dl grovhackad persilja
till servering: rödvinbärsgelé

Dela upp grundgrytan i två. Om svampen är sto, skär svampen i bitar och fläsket i strimlor. Kärna ur äpplena och skär i kvartar och sen lite tjockare skivor. Koka upp grytan med crème fraiche. Fräs först fläsket, lägg sen i svampen och stek tillsammans med baconfettet och sist i med äpplena. Fräs på tills det fått lite färg och sedan ner med allt i grytan! Koka grytan några min pynta med persilja. Servera med rödvinbärsgelé, broccoli och potatis om du vill ha det!

En efterrätt att minnas - långbakta äpplen, apelsinskal och lättvispad grädde!
Om ni tycker att bilderna är ovanliga tjusiga, så har ni alldeles rätt - hon kan inte bara laga och äta mat, Körsbäret, hon kan ta snygga matbilder också! 

6 kommentarer:

  1. Härligt med höstmys och hurra för långlagade äpplen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höstmys är en av de absolut bästa sakerna med hösten! Näst upp som efterrätt är din tarte tarin - jag vill också ha en rosa efterrätt! :)

      Radera
  2. Hösten är gryttider, mumsigt det lät! Och vilken fin höstmysbild!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Definitivt! Jag har samlat på mig en hel drös med grytrecept att prova, så jag kommer inte att gå hungrig i höst, det är då ett som är säkert! Ja, det blev jättefint, himla skillnad mellan mobilkamera och riktigt kamera!

      Radera
  3. Hahahaha. Hear you sister! Provmatlagning my ass to!

    SvaraRadera