12/05/2012

Brödpaus i snöyran.

Det snöar hörrni!
Det snöar och jag ligger med magont till och från i soffan, men vad gör det när det äntligen har blivit vinter på riktigt igen? Dessutom har jag ett fjäskbröd i ugnen, som är ett utav dem godare jag har bakat på länge - men så har jag bakat det minst fem gånger de senaste veckorna också!

Det här är min typ av bröd - det är lite grövre, det är ganska "tungt" och det är i princip vulgärt gott nybakt med smör&ost. Kvällsfrukost, here I come!

Havrebröd i långpanna
Skållning:
4 dl havregryn
1 dl linfrön
6 dl kokande vatten

25 g jäst
2-2,5 tsk salt
1 msk honung
2 dl ljummet vatten
vetemjöl/dinkelsikt

Börja med att röra ihop havregryn och linfrön med det kokande vattnet. Låt det stå tills det svalnat till fingertemperatur (eller om du får bråttom att göra något annat kan det utan problem stå tills nästa dag!). Smula jästen i en bunke och häll i vatten, salt och honung. Rör tills jästen löst upp. Sedan ska skållningsgröten i och därefter vetemjöl/dinkelsikt - jag har bara bakat på en höft hela tiden, så den bästa måttangivelsen jag kan ge er är "tills det blir en smidig deg".


När tillräckligt mycket mjöl är tillsatt ska degen kännas fast och fortfarande något kladdig. Lämna den att jäsa i en timme. Därefter, stjälp upp den på en bakplåtspappersklädd, djup plåt och pressa ut den i jämn tjocklek över hela plåten. Om du vill, skär degen i rutmönster nu, så blir det lätt att bryta bitar av sen! Låt jäsa i ytterligare 45 minuter, sen tjoff! in i ugen på 200 grader i 45 minuter. Kika till det sista 10 min - ser det ut att bli för mörkt så langa över en bit aluminiumfolie! :)

Kvällsmacka, någon?

2 kommentarer: