12/18/2012

Julens bästa bröd!

Det finns vissa saker som är så förknippat med just jul och snö att jag tror jag både skulle gråta och halvdö om jag inte fick det på regelbunden basis från och med första advent. Typ vörtbröd. Jag skulle klara mig finfint på en diet av vörtbröd, smör och en god ost under hela december utan att klaga det minsta!

Nej, det duger inte att köpa. Helst av allt vill jag ha det enligt Martins recept som jag upptäckte förra året, men om det kniper kan jag göra det med torr vörtmix också... men russinen däremot är INTE förhandlingsbara!
 
Vörtbröd, 4 limpor
5 dl porter
50 g jäst
75 g smör
1/2 msk salt
2,5 msk vörtmix
2,5 dl mörk sirap
3 dl grovt rågmjöl
2 dl fint rågmjöl
rågsikt till en smidig deg
2,5 dl russin

Smält smöret. Rör ut jästen med portern och tillsätt smör, salt, vörtmix och mörk sirap. Blanda och ha sedan i rågmjölet, både grovt och fint. Därefter i med russinen. Blanda IGEN och nu har du i såpass mycket rågsikt att det blir en smidig deg (troligtvis någonstans mellan 8-12 dl). Jobba degen rejält (ca 5 min i maskin, dubbla för hand) och låt den sedan jäsa i en timme. Ta upp degen på lätt mjölat bakbord, knåda igenom, dela i fyra delar och forma till knubbiga limpor. Lägg bredvid varandra på bakplåtspappersklädd form och låt jäsa i ca 30 minuter. Sätt ugnen på 200 grader och baka bröden i nedre delen av ugnen i ca 60 minuter (men jag tror det beror mycket på ugn här, mina var inne i ytterligare 15 minuter.)

4 kommentarer:

  1. Hembakat bröd är det bästa! Jag är inte så mycket för russin i bröd, men det går nog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det råder väldigt delade meningar med det här med frukt i bröd, men för mig är vörtbröd utan russin som lussekatter utan saffran - inte riktigt på riktigt. ;)

      Radera
  2. Men precis: russin är inte förhandlingsbart - ingen bra jul utan ett russin (som jag brukar säga) ;)
    Har bara ätit vörtbröd TVÅ gånger hittills i jul, men på måndag då jäääklar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Höhö, russin kan en aldrig få nog av, sanna mina ord. ^^Hoppas du lyckats få upp din vörtbrödskvot vid det här laget! :)

      Radera