12/12/2012

Mozartkulor.

Första gången jag minns att jag åt Mozartkulor var när vi var hemma på julmys hos Extrabror och hans familj. Det var något nästan förföriskt med att bita i en vad-som-verkade-vara oskyldig boll av choklad och mötas av sockerkornig mandelmassa och så en len bit nougat i mitten. Om jag inte minns helt fel så åt jag tills jag fick tillsägelse att sluta... och sen åt jag igen såfort mamma och pappa vände ryggen åt (och fick magont som ett brev på Posten.). I dagsläget hade det nog varit bra om någon kunde säga åt mig att sluta äta, för herregud vad jag älskar det här julgodiset!

Mozartkulor, så många du vill
nougat
mandelmassa
god choklad
kylskåpskalla ingredienser funkar bäst!

Skär små bitar av nougat och rulla dem snabbt till små kulor i ungefär samma storlek som en lillfingernagel. Hantera nougfatan så lite du kan, för den smälter jättefort och blir väldigt svårt att hantera då! När du uppnått önskat antal nougatbollar, ställ in dem i kylen så länge. Ta ungefär dubbel så mycket mandelmassa som nougat och platta ut till små rundlar. När du gjort lika många mandelmasserundlar som nougatbollar, lägger du en nougatboll i mitten på en mandelmasserundel, kniper ihop mandelmassan runt om och rullar hela härligeheten till en liten boll. När alla bollar är klara, smält choklad i vattenbad och doppa kulorna däri. Låt dem stelna i kylskåp (om du kan hålla tassarna borta så länge...).
 Ett, tu, tre...

 ...världens bästa julgodis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar