12/31/2012

Nyårslöften 2013!

1) Använda glassmaskinen.
Jo, det är sant. Jag har en glassmaskin ståendes hos mig som jag tog över vårdnaden om från mina föräldrar och jag har misskött mina plikter som vårdnadshavare å det grövsta. Det ska det bli ändring på! Jag fuskstartar med att göra matrepublikansk rabarbersorbet som en del till nyårsdesserten. Sen, med tanke på min fäbless för "ju mer desto bättre" när det kommer till glass, så står förmodligen glass med pecannötter och kola eller jordgubbsglass med dulce de leche på tur. Eller äppleglass med cookie dough. Om nom nom!

2) Göra egen korv minst 3 gånger.
Nu har det äventyret inte lyckats hamna på bloggen än, men Plommonmamman och jag gjorde för första gången i våra liv, korv i december. Lamm&fläskkorv med citron och örter - enligt ryktet blev det så bra att provsmakarna tyckte att vi skulle öppna ett eget korvmakeri!

3) Fortsätta matresan genom Sverige.
När boken "Sveriges nya landskapsrätter" kom ut, blev jag eld och lågor och bestämde mig för att landskapsrätts-laga mig igenom hela Sverige... och eftersom jag tycker det är roligt med gammal mat, så gick jag på de ursprungliga rätterna! Det var några otroligt roliga kvällar (Blekinge, Skåne, Halland, Gotland, Öland, Småland, Östergötland) där jag med medhjälpare provade på mycket nytt och vi ofta kom från bordet stoppmätta... och sen kom vi till Västra Götaland och grynkorven och där stannade resan upp. Med tanke på ovanstående nyårslöfte, så ska jag banne mig se till att grynkorven inte får stå i vägen!

4) Skaffa en knäckebrödsvagn.
Det är en dröm att stå i något gathörn och sälja mitt egna knäcke. What the heck, hur svårt kan det vara?!

9 kommentarer:

  1. Ser fram emot att få följa dina äventyr!

    Gott nytt år! Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Bra nyårslöften! Vi håller på att flytta och har burit glassmaskin och fonduegryta som jag aldrig använder. Bättring!
    Den där boken med landskapsrätter har jag också. Bra tema!
    God fortsättning och hoppas vi ses snart. Kanske vid knäckebrödsvagnen?!;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur! Jag har lite dåligt samvete för min lergryta också, men den lekte jag med lite i höstas i alla fall. Älskar den boken, så himla mkt roligt och lärorikt! :)

      Radera
  3. om det blir en knäckebrödsvagn kommer jag och handlar :)
    önskar dig en god fortsättning på 2013 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wohoo, välkommen välkommen! Tack det samma!

      Radera
    2. Bra, hojta till när du börjar sälja ;)

      Radera