4/26/2013

Lever biffen?

Inälvsmat. Ett ord som kan framkalla de mest rysliga grimaser och ett vilt orerande i flera minuters tid. OK, jag kan köpa att du inte gillar lever (men hävar bestämt att det hela handlar om hur man presenterar sånt för barn när de är små och att fler hade ätit lever om deras föräldrar helt sonika gjort som mina, ljugit sig blå och sagt "Det är en annan typ av fläskkotlett!" i 8 års tid.), men om ett av dina argument för att inte äta det är för att det är kångligt att tillaga och tar lång tid... då vet jag att du ljuger!

Leverbiff
400 g lever
1 gul lök
400 g fläskfärs
1-2 tsk salt
lite svartpeppar
smör till stekning

Jag gör som mamma gör - allt ner i matberedaren! Först lök och lever så det blir riktigt smetigt, sen färsen så det blandar sig. Klicka ut smeten direkt i stekpannan till lagoma biffar. Servera med lingonsylt, potatis/blomkålsmos och gärna lite fint strimlad vitkål.



(Smultronen? Nej, de har inget med saken att göra, men att ta en piffig och inbjudande bild på leverbiff... det var lite över min förmåga!)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar