5/15/2013

Magiska kakor!

Jag trodde verkligen jag hade skrivit om de här kakorna innan, men en snabb sökning på bloggen sa mig att så var inte fallet - och DET mina vänner, är inget mindre än synd och skam, för det här är en av de bästa kakorna som jag kan baka. Dessutom är dem m-a-g-i-s-k-a!

Första gången jag bakade dem fick de följa med mig till min tvillingbrors jobb (där jag med kakor fjäskar mig till gott anseende bland hans kollegor). Efter att ha grabbat en kaka och försvunnit in till sin dator, kommer efter 5 minuter en Stefan ut genom dörröppningen i kanonkulefart: "Alltså, jag har hållt på och bråkat med en bugg HELA DAGEN och nu åt jag en kaka och sen löste jag den! Vad har du haft i  kakorna egentligen?!"
 
Magi, såklart!
Den här gången fick kakorna följa med som bidrag till caféet under min första tävling som styrkelyftare - enda utbytet är mandel mot rostade sesamfrön, för att undvika potentiella allergiattacker. Sen passar vi på att tänka lite snälla tankar om Pernilla också - det är nämligen från henne receptet kommer från början.
 
Magiska knäckkakor, 20 st
175 gr smält smör
1½ dl havregryn
1 ägg
1½ dl strösocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl grahamsmjöl
2 tsk bakpulver

Knäck:
75 gr smör
4 msk vispgrädde
3 msk kakao
1½ dl strösocker
3/4 msk vetemjöl
ca 1 dl hackad mandel

Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och blanda det med havregrynen. Vispa samma ägg och socker för sig och rör sedan i havre/smörblandningen. Blanda mjöl&bakpulver och rör sedan ner i smeten. Klicka ut smeten i aluminiumformar - och ta såpass med smet att det känns liiite för lite, för kakorna fluffar upp sig rätt mycket i ugnen och du vill ha en grop att kunna hälla knäcken i! Grädda kakorna i 15 minuter.

Under tiden blandar du ihop alla ingredienser till knäcken i en kastrull och låter det sjuda i ca 8 minuter, rör lite då och då. Fördela knäcksmeten på havrekakorna och sen in 8-10 minuter i ugnen igen tills det är bubbligt och fint. Svalna kakorna ordentligt - det gör ruskigt ont att bränna sig i gommen på varm knäck!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar