9/15/2013

Det bästa man kan få är tid... och födelsedagspaj!

Födelsedagar innebär i min värld födelsedagsfika, närmare bestämt gärna någon variant på födelsedagstårta. Det kan vara så att jag helt sonika snodde åt mig den uppgiften genom att helt enkelt fråga gårdagens födelsedagsbarn: "Får jag baka födelsedagstårta åt dig?"

Födelsedagsbarn önskade sig frozen key lime pie.
Födelsedagsbarnet fick givetvis frozen key lime pie, men jag tror minsann det var bakerskan som var nöjdast av alla när folket gick hem och det inte fanns så mycket som en smula kvar i kakformen!


Frozen Key Lime Pie
(recept taget rakt av härifrån - tack Martha!)

15 st Digestivekex
75 g smör
6 äggulor
2-2,4 dl pressad limejuice (6-8 limefrukter)
1 msk limezest + lite mer till pynt
1 burk kondenserad mjölk

Sätt ugnen på 190 grader.
Mixa kexen till smulor i en matberedare. Smält smöret och blanda med smulorna. Tryck ut i en pajform (⌀ 22 cm) och grädda i 10-12 minuter. Ta ut och låt svalna så länge.

Vispa ihop äggulor och limejuice. Sjud över vattenbad (vispa hela tiden) tills det tjockar på sig, ca 6 min/70 grader. Ta av från vattenbadet och vispa i kondenserade mjölk och limezest. Fyll pajskalet, pynta med lite mer zest och frys hela härligheten i minst 3 timmar. Ta fram den ca 30 minuter innan servering.

2 kommentarer: