9/07/2013

Makadamia- och russinbröd.

En av mina mest älskade kokböcker är "Jorden runt på 80 degar". I bokstavsordning får man följa med jorden runt via olika bröd, ackompanjerat med en liten historia om brödet ifråga. Jag har läst den baklänges, framlänges, upp-och ner så många gånger att jag inte ens kan räkna dem längre!

Från början är det mammas kokbok. När jag skulle flytta hemifrån insåg jag att jag inte alls ville skiljas från boken ifråga och bestämde mig för att köpa en själv... bara för att upptäcka att då hade den slutat att tryckas och fanns i-n-g-e-n-s-t-a-n-s! Efter en ganska intensiv jakt runtom olika förlag erkände jag mig besegrad (och "lånade" mammas bok med jämna mellanrum). Julen 2010 fick jag ett fyrkantigt, platt paket i julklapp av B... med just "Jorden runt på 80 degar" i! Med lite envetenhet och hjälp från ett antikvariat hade hon jagat reda på min favoritbok och lyckan var total!


Lustigt nog läser jag mest ur den och lagar ganska lite (anledningen stavas "frysutrymme") - men i torsdags kavlade jag upp ärmarna och tog mig an ett makadamia- och russinbröd som jag sneglat längtansfullt på länge, länge. Åh. Så. Gott!

Makadamia- och russinbröd
450 g (7,5 dl) vetemjöl
1 tsk salt
1 dl ljust muscovadosocker/råsocker
75 g smör
1,25 dl mjölk, fingerljummet
1,25 dl vatten, fingerljummet
15 g jäst
100 g russin
75 g makadamianötter, rostade och grovhackade

Blanda mjöl, salt och socker. Tärna smöret fint och nyp ihop med fingrarna till en fin smuldeg. Gör en grop i mitten.

Blanda vatten, mjölk och rör ut jästen. Häll degspadet i gropen och blanda i omgångar in vätskan. Ta upp degen och knåda den noga. Knåda undan för undan in russin och nötter i degen - total knådtid för hand ska vara ca 10 min, ungefär hälften i maskin. Använder du maskin kan du behöva ta upp degen på bakbordet och knåda den ett tag för hand också för att få in russin och nötter jämt i degen (det behövde jag). Lägg degen i en bunke, täck med plastfilm och låt jäsa i en timme.


Ta upp degen och knåda igenom den snabbt. Smörj och bröa en brödform (ca 1,5 l), forma en limpa och lägg ner degen. Trä en plastkasse över (var noga med att den inte nuddar degytan) och jäs i en timme till.

Värm ugnen till 175-180 grader. Grädda brödet i formen ca 60 min tills brödet fått fin färg. Lossa från formen och knacka på undersidan - låter det ihåligt är det klart, grädda annars brödet utan form i några minuter till. Låt svalna på galler under duk. "Det är gott nybakat, med allra godast är det dagen efter, skuret i ganska tjocka skivor och med smör och ost som pålägg."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar