1/04/2014

Jag hjärta brysselkål.

Jag hoppas att ni inte har tröttnat på brysselkål trots att julen dansat ut, ut, ut vid det här laget, för jag har precis börjat bli varm i brysselkålskläderna! Den här godingen sprang jag på när jag satt och slösurfade i mellandagarna i godan ro. Tyvärr hade jag inte sinnesnärvaro nog att faktiskt komma ihåg exakt v-a-r jag hade hittat den, men efter lite febrilt googlande idag innan lunch, så hittade jag tillbaka. Tur var väl det, för det var himla gott, det här!

Brysselkål med citron, vitlök och honung
500 g färsk brysselkål
smör att steka i
en halv finhackad lök
2 vitlöksklyftor, finhackade
en halv citron, skalet och saften
1 tsk salt
0,5 tsk svartpeppar
1 msk honung 

Ansa brysselkålen och dela på hälften. Hacka löken och vitlöken, riv skalet av citronen. Stek brysselkålen 2-3 minuter i smör. Ha därefter i citronskal&saft, lök och vitlök. Krydda med svartpeppar, salt och ringla över honungen. Stek i ca 5 minuter till. Klart!

2 kommentarer:

  1. Det grymma är att brysslingarna brukar vara väldigt billiga nu efter helgerna - WIN!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åhå minsann? Dags att ge sig ut på brysselkålsjakt i affären alltså, jag har flera recept att pröva! :)

      Radera