2/27/2014

"Har du kolasås på kycklingen?!

Nej, inte kolasås - däremot en helt formidabelt god jordnötsås som mitt middagssällskap lite nonchalant svängde ihop på en höft härom kvällen. Jag var egentligen såsansvarig, men det enda jag kunde komma på för att piffa till kvarg-basen med var sweet chilisås och det fick jag underkänt på. Inte för att det är något fel med kombinationen kvarg+sweet chilisås. Det är en väldigt trevlig kombination. Ledordet för såsen var dock "Överraska mig!" och om när jag lite snabbt tänkte tillbaka på de gånger jag har fått såsansvaret förut och antalet gånger det har resulterat i ovan nämnda kombination... så är nog inte "överraskande" ordet som jag skulle använda.


Det bästa med den här såsen (bortsett från att den är jättegod, såpass god att det inte lyckades hamna på bild ens andra gången den gjordes) - är att det bara är att vispa ihop allt i en skål. Perfekt att slänga ihop samtidigt som du/ni hjälps åt att göra klart allt annat som krävs till kycklingwoken (stek kyckling och wokgrönsaker). Häpp!

Formidabel jordnötssås
1,5 burk kvarg
1,5 msk jordnötssmör
1-2 msk soja
2-3 msk sweet chilisås
några droppar stark pepparsås, typ Heinz Hot Sauce Habanero
smaka av med salt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar