4/14/2014

Sej det du!




Jag har, fram till för ungefär två veckor sen, envetet kämpat emot hela Pinterest-grejen. Inte för att jag tycker att idén på något vis är dålig - men en digital (oändligt stor!) anslagstavla, med väldigt enkla möjligheter till att bokmärka recept... det är inte direkt vad som kommer att få min lista på "recept att testlaga" att krympa direkt.

Sen kom det en vecka där jag ramlade över det ena receptet efter det andra (och tredje och fjärde och... ja.) som jag absolut inte ville tappa bort. Så, nu sitter jag här med en digital anslagstavla som blir liite större för varje vecka. Ironiskt nog så hade hela klabbet bestämt sig för att vara ur funktion igår under matlådeverkstaden, så jag fick gå på minne och fingertoppskänsla när jag försökte laga till "cod with spicy turmeric coconut sauce".

Om det blev särskilt likt?
Sej det du! Gott blev det i vilket fall!

Sej i kokosmjölk med gurkmeja och brysselkål
20-30 cm purjolök (den grönaste delen)
8-10 st färska brysselkål
1 tumsstor bit ingefära
3 stora klyftor vitlök
en klick smör
2-3 tsk fisksås
1 msk gurkmeja
1/2 msk paprikapulver
1-2 tsk torkad, smulad chili (om du är chilimes som jag)

400 g sej (färsk eller tinad)
1 burk kokosmjölk
salt, peppar

servera med: ris, lime

Dela purjolöken på hälften och skölj bort grus och skräp mellan bladen. Torka och skär i lite grövre bitar. Plocka bort eventuella tråkiga blad på brysselkålen, dela på hälften och strimla. Skala vitlök och ingefära. Skiva vitlöken och skär ingefäran i små tärningar.

Smält smöret i en stekpanna och lägg i vitlök, ingefära, gurkmeja, paprikapulver och chili. Rör runt och tillsätt purjolöken. Fräs i några minuter på medelvärme och lägg sedan i den strimlade brysselkålen. Fräs i några minuter till. Lägg fisken på grönsaksfräset, salt och peppra. Häll över kokosmjölken, skyffla runt grönsakerna så att fisken göttar ner sig lite och sänk värmen så att det bara sjuder. På med ett lock och sjud i ca 10 minuter. Smaka av med fisksås och eventuellt mer chili. Servera med ris och gärna lite lime.

Det här med att försöka ta aptitretande bilder på maten när den småputtrar gemytligt? Inte alltid helt enkelt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar