5/28/2014

Global Picnic Pop-Up Kitchen - ett smakäventyr i fyra länder på samma kväll!

Ett välfungerande receptet för att göra en matnörd glad är att stoppa in denne i ett sammanhang med omsorgsfullt tillagad mat, gärna sådan som personen inte har testat förut. Om man dessutom lägger till "trevligt sällskap" och "intressant omgivning" så kan du i princip ropa "Succé!" innan förrätten ens kommit in.



Russinet borde få något slags pris (kan jag betala i knäckebröd?) för maj månads bästa mattips - Global Picnic Pop-Up Kitchen. Global Picnic är organisationen bakom matfestivalen på Kanaltorget som de två senaste åren gått av stapeln i slutet av augusti, där tanken är att:

"lyfta fram Göteborgs alla smaker genom en internationell matmarknad på Kanaltorget i Göteborg. Kvinnor och män från Göteborgs olika delar kommer att stå bakom cirka 15 matstånd och servera maträtter från alla världens hörn. Tanken är att få folk från olika delar av staden att mötas på samma villkor och på grundval av samma världsliga intresse – god mat."

Tyvärr har jag inte pallrat mig dit vare sig 2012 eller 2013, men den 23 och 24 augusti 2014 vet ni precis vad ni kan hitta mig någonstans! Med en snabb kik på matlistan så kommer det vara två väldigt proppmätta dagar...




Men nu går vi händelserna i förväg - jag var som sagt på Pop-Up Kitchen. Boka plats vid bordet en kväll, glid in på Urban Artroom och efter en fördrink (Pisco Sour) och lite snacks (tabascopopcorn!) är det dags för ett smakäventyr med start i Peru, mellanlandning i Etiopien och avslutas i både Sverige och Italien. Ni vet det där fånflineriet man ägnar sig åt när något är sådär fantastiskt gott? Det var väldigt mycket sånt under den här middagen! Eftersom jag gick dit själv hade jag även det stora nöjet att spendera en kväll i helt okända människors sällskap och samtalen runt bordet rörde sig runt allt möjligt. Bilar, traktorer, arkitektur, styrkelyft, matvanor, graffiti, barndomsminnen, politik... osv. Otroligt intressant och givande kväll (och då räknar jag inte ens med maten!)!



Peruansk ceviche:
citrusmarinerad kolja med sötpotatis, koriander och rostad majs

Moseb - en etiopisk tallrik:
Det syrliga brödet, injera, serveras med Doro Wat, Azeefa, Alitcha och Ayiv

Tiramisu på fläderblom och rabarber:
En svensk variant på den italienska klassikern, gjord på råvaror från den svenska trädgården


Ceviche! Min första ceviche någonsin, faktiskt. Den tog slut så fort! Smakerna passade så bra ihop att det nästan var löjligt... och HUR kan rostad majs vara så gott?!


Moseb - allting var så himla smakrikt utan att vara sönderkryddat och starkt! "Det är helt OK att äta med händerna, det är så man gör!" sa kockerskan som berättade om maten - jag var den enda i sällskapet som helt dissade besticken och tog seden som den bjöds. Sen bad jag om påfyllning. :)

(Doro Wat - etiopisk kycklinggryta med tomatpuré och lök. Azeefa och Alichta- linsröra och gröna bönor med potatis. Ayiv - hemgjord färskost (tror jag ska vara rätt.).)


Snyggaste efterrätten jag har ätit på länge, länge - och något som innehåller rabarberkompott, sockerkaka dränkt i flädersaft, vispad mascarpone och knaprigt, sött havresmul kvalar dessutom in som en av de godaste efterrätterna jag ätit på länge också!


Det känns som en överflödig upplysning att jag rullade hem? Nu vet jag inte när det poppar upp ett nytt tillfälle (det var tyvärr bara 22-24 maj), men jag råder er att hålla utkik på deras hemsida, ringa och fråga eller skriva upp er på deras maillista - för nästa gång det dyker upp, så vill du INTE! missa det!

4 kommentarer:

  1. Det där etiopiska brödet smakade vi på ett bröllop vi var på för några år sedan och det var kärlek vid första tuggan för min del. Har tänkt baka det sedan dess men ja… du vet hur det blir med sådant. Låter som en väldigt lyckad kväll, hur som helst. Ska skriva upp mig på deras lista! KRAM!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jo, väldigt bekant med det scenariot. Gör't väl värt. Vegoalternativ gick att få också! :)

      Radera
  2. Alltså det borde man inte missat. Sa du augusti?!....ska försöka att inte missa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mhmm, det är lurigt när det ligger ett par månader fram, lätt att det glöms av. Jag tror att Kim kommer vara bra på att hjälpa till att påminna, hon är ju involverad i det hela. :)

      Radera