7/09/2014

Först ut på semesterns matlagningslista är en sås med tjurig pumpa!

Jajamen, ni läste rätt - semester! Trots att jag redan tjuvstartat semestern med att dra till Istanbul ett par veckor innan, så hann jag längta en hel del innan det var dags att stänga dörren till kontoret för sista gången på en månad. Här ska det varvas sovmornar med att lapa sol, göra ingenting och leva loppan i experimentköket! Utan att anstränga mig har jag (hittills...) en lista på saker-jag-vill-prova som är lika lång som jag själv är. Först ut är en sås på rostad butternut och paprika, som var så himla god att jag körde enligt principen "en till mig, en till matlådan", när jag skulle sätta in resterna i kylen. Det är ett under att det ens blev rester över...

Sås på rostad butternut&paprika med grönsaksnudlar, pasta och kyckling
(recept i princip rakt av härifrån)

Såsen:
1 mellanstor butternut squash
1 hel stor rostad paprika (jag använde på burk)
ca 1 dl crème fraiche
1 gul lök
2 stora klyftor vitlök
smör
salt, peppar
1/4 zucchini (aka. matgurka)
pastasnäckor

kyckling:
2 kycklinglårfiléer
rostat paprikapulver
chipotlechilipulver
salt, peppar

Sätt ugnen på 225 grader. Dela butternuten på hälften, skopa ur kärnorna och gnid in med olja. Salta och peppra och baka i ugnen tills den är mjuk och har fått ordentligt med färg på ovansidan (min tog en timme på sig). Låt den svalna tills du kan dra av skalet/gröp ur den med en sked.

Behåll ugnen på 225 grader. Hacka lök och vitlök fint och stek i smör på medelvärme ca 5 min. Krydda kycklingen, skuffa löken åt sidan och lägg i kycklingen. Stek tills den fått fin färg på bägge sidorna och lägg sedan över på en ugnsplåt och in i ugnen.

Koka upp en kastrull med pastavatten och ha i pasta nog till de som ska äta.
Skär paprikan i mindre bitar. Lägg den rostade butternutten, paprika samt crème fraiche i kokkärlet du har löken i. Kör med stavmixer direkt i och späd med lite vatten för att få önskvärd konsistens. Håll varm.
Gör nudlar av zucchinin - antingen har du en Spirelli som jag (sjukt prisvärd förresten) eller så potatisskalar du den. De sista två-tre minuterna innan pastan är klar, stek zucchininudlarna i smör, salta och peppra. Häll av pastavattnet när de är klara och ta ut kycklingen ur ugnen.

Till servering delar du upp grönsaksnudlarna mellan tallrikarna, lägger pasta ovanpå, häver över en rejält tilltagen portion med sås och lägger en kycklingbit brevid. Smaklig måltid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar