10/31/2014

Långsamkokade revbenspjäll (hallelujamoment).

 I samma veva som vi firade Rebecka så var det även lite som att jag åckså fyllde år - jag fick nämligen låna med mig ett stycket långsamkokare från Charlotta (och Calle.) Den fick mest stå still i köket under förra veckans phew-vecka, men under helgen har den gått i princip non-stop. Köttfärssåsen var som sagt först ut och sen... sen kom min älsklings-och-favoritmat alla kategorier genom alla tider - revbenspjäll. För riktigt bra och möra revbenspjäll så ska du egentligen koka dem först, men eftersom jag tycker det känns meckigt att krångla med stora kastruller och vatten och grejer så tillalar det mig väldigt mycket att bara marinera - stoppa ner i gryta - klart. Resultatet blev ett sönderfallande mört himmelrike till kött som jag kommer göra ännu bättre nästa gång genom att ge lite yta i ugnen.
 

Varför jag inte gjorde det den här gången? Det kan vara så att jag åt upp allt innan jag kom på den idéen...


Långsamkokade revbenspjäll (ursprungsreceptet hittat hos Matro)
1 kg revbensspjäll

marinad
2 msk strösocker
1 dl tacosås
2 msk balsamvinäger
4 msk BBQ-sås
2 tsk torkad ingefära
1 tsk svartpeppar
2 tsk soja

till grytan
1 dl vatten
2 gula lökar
salt och svartpeppar



Lägg revbensspjällen i dubbla plastpåsar och häll över ingredienserna till marinaden. Låt marinera över natten.

Lägg lök i klyftor och vatten i långsamkokaren.
Placera revbenssjällen överst, häll över resten av marinaden. Salta och peppra lite extra.
Tillaga på låg värme i 8-10 timmar. Om du känner att du har tid och lust, reducera gärna buljongen du får och ha som extra sås till köttet, för den blir fantastiskt god!
 

1 kommentar:

  1. Shit vad sugen jag blev på att damma av min som står längst upp i köket! Älskar ribs!

    SvaraRadera