10/28/2014

Lite knasig och alldeles, alldeles underbar!

Phew. Förra veckan blev en oväntat intensiv vecka och som en motsats till det så blev helgen också ganska intensiv - fast åt andra hållet. Intensivt lugn, så att säga. Jag inledde fredagen med att äntligen få tid att leka med långsamkokaren jag lånat av Charlotta och gav mig på Matgeeks köttfärssås. Kul och ganska svårkryddat (som det lätt blir med stora mängder mat). När jag stod där med kniven i högsta hugg, köttfärsen fräsande på spisen och lök, vitlök och selleri i drivor omrking mig så slogs jag än en gång av hur himla avslappnande det är att göra pyssliga saker med händerna. En fin start på helgen!

 
Dagen därpå tog jag tillfället i akt att testa ett recept som jag läst om i senaste Buffétidningen - en mjuk kaka med palsternacka i (från ett repotage med Gröna Skafferiet). Det lät helt knasigt, eftersom palsternacka (tillskillnad från morötter) har en ganska speciell smak som jag tänkte skulle lysa igenom i kakan. Jag följde receptet, bortsett från att jag dubblade kardemumman och mängden apelsinskal i frostingen. Resultatet blev så bra att jag och Katten satte i oss halva kakan - efter att vi hade stoppat i oss en rejäl mängd scones till middag. Morotskakan har defintivt fått konkurrens!

Palsternackskaka med apelsinfrosting (från senaste Buffé)
275 g palsternacka
4 ägg
3 dl strösocker
2 dl rapsolja
4 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
2 tsk nymalda kardemummakärnor
1 tsk salt

Apelsinfrosting:
75 g rumsvarmt smör
1 dl florsocker
200 g färskost av philadelphiatyp
2 msk finrivet apelsinskal (ca 2 apelsiner)
1 dl vispgrädde                                    

Sätt ugnen på 175°C.
Smörj och bröa en rund form (ca 24 cm i diameter, har du en med avtagbar kant så kör på den). Skala och riv palsternackan fint (gärna i marberedare så går det på ett kick). Knäck äggen i en bunke. Tillsätt palsternacka, socker och olja. Vispa till en pösig smet med elvisp.

Blanda alla torra ingredienser i en bunke och sikta ner i äggsmeten. Häll smeten i formen. Ställ in i mitten av ugnen ca 45 minuter. Låt svalna helt.

Apelsinfrosting: Riv apelsinskal. Vispa smör och florsocker fluffigt med elvisp. Tillsätt färskost och apelsinskal och fortsätt vispa till en jämn smet. Vispa grädden för sig och blanda sedan med färskostblandningen. Bred frostingen över kakan.

1 kommentar:

  1. Låter sjukt spännande med palsternackskaka och ett grymt lager med frosting!!

    SvaraRadera