4/26/2015

Rågscones och ro i själen.

Det förvånar mig fortfarande att det tycks finnas en direkt koppling mellan på-knappen till mitt endorfinsystem och bakning. Jag brukar lite skämtsamt kalla det för "bakningsterapi" ibland, men det är något med att fokusera energin till att mäta, väga, knåda deg, stöka fram och stöka undan som v-a-r-e-n-d-a gång ger mig lite extra ro i själen - oavsett min humörmässiga utgångspunkt. 


Imorse började jag min dag med att baka Karins rågscones med solrosfrön (plus lite linfrön) och jag fortsätter den här dagen med lite djupare andetag än vanligt.



Rågscones med solrosfrön, ca 12 st
100 g smör
5 dl rågsikt
2 dl vetemjöl
(jag hade i 2-3 msk linfrön + 1/2 dl solrosfrön också
)
2 dl mjölk
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

1 ägg till pensling
1 dl solrosfrön


Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Tärna smöret i 1 cm stora tärningarn och nyp ihop med fingrarna tillsammans med det torra (det ska gärna finnas lite smörklumpar kvar i degen!). Strö lite mjöl över din arbetsyta och kavla ut degen tills den är ca 2 cm tjock. Stansa ut runda scones med en pepparkaksform, kaffekopp eller annat runt du har i din närhet. Lägg på plåt med bakplåtspapper, pensla med ett lätt uppvispat ägg och strö över solroskärnorna. Grädda på 200 grader i ca 8-10 min. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar