4/28/2015

Rostad tomat&paprikasoppa.

Det finns exakt två soppor som jag med jämna mellanrum känner att jag verkligen vill äta - den ena är bästa broccolisoppan (som har hängt med ända sen barnsben) och den andra är spenatsoppa med ägghalvor. I övrigt så är jag väldigt ljumt inställd i sinnet till soppor. Det ska till ganska mycket för att få mig att spontant få lust att kocka fram en soppa (om jag blir utmanad är det en helt annan femma!). 

Därför är det med lika delar stor förvåning och glädje som jag delar med mig av en soppa på rostade tomater och paprikor. Jag fick syn på den, jag bestämde mig, jag gjorde den... och mitt sopprepertoar är numera utökad till tre


Rostad tomat&paprikasoppa (original hos Top With Cinnamon)
500 g tomater
2 msk olivolja
svartpeppar, grovmalen
2 stora paprikor (eller en burk rostade, konserverade paprikor)
1 rödlök
1/2 tsk salt
2 msk balsamvinäger
1-2 msk honung
5 dl grönsaksbuljong
50 g fetaost
krasse/gräslök, rostade pumpakärnor som pynt

Sätt ugnen på 200 grader. Kvarta tomaterna och lägg på bakplåtpappersklädd plåt. Ringla över olivolja och krydda med salt och peppar. Dela paprikorna på hälften och lägg bredvid (utan salt och peppar). Rosta i ugnen i 45 minuter. Efter 45 minuter, ta ut ur ugnen. Ta paprikorna och lägg i en plastpåse, förslut och vänta i 10 minuter. Dra sedan skalet av paprikorna.

Hacka rödlök grovt. Fräs i olivolja utan att den tar färg. Ha i tomater, paprikor, salt, vinäger och honung samt grönsaksbuljong. Rör ordentligt och låt puttra i 10 minuter. Stavmixa/mixa sen till en jämn soppa, häll upp i skålar och pynta med fetaost, krasse/gräslök och pumpafrön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar