6/01/2015

Kombosarnas nudelsoppa.

En kväll för ett par veckor sen kom jag hem och hittade mina kombosar sittande vid köksbordet med två e-n-o-r-m-a skålar framför sig, sörplande nudelsoppa i godan ro. Flashbacken var ett faktum. Nudelsoppa. Jisses, det var år och dag sen jag åt nudelsoppa - den här halvtaskiga, snabbvarianten i liten plastpåse har jag (tack och lov!) inte ätit sen jag var typ... 13 år, men den andra, den med god buljong och allsköns goda grejer i - senast jag kan påminna mig om något sånt var typ 2012 när jag var på äventyr i Malaysia.


Positivt för min kommande konsumtion av nudelsoppa hade kombosarna inget alls emot att boka middagsdejt och lära mig hur en nudelsoppa ska kockas. Hemligheten? En god buljong (som stavas torkad shitake), massa kryddor och sen är det bara att slänga i vad du nu gillar. Busenkelt och himla gott!

Kombosarnas nudelsoppa
1 chili
6-8 vitlöksklyftor
1 gul lök
1-2 tsk fänkålsfrön
1-2 tsk korianderfrön
1-2 tsk senapsfrön
1 tsk szechuanpeppar
olja

2,5 l kokande vatten
2 buljongtärningar
5 cm ingefära
2 potatisar
6 torkade shitakesvampar
1 citron
soja, efter smak
fisksås, efter smak
4 portioner ris/udonnudlar

pynt:
tunt skivad salladslök
(mungböns)groddar, färska
ett pocherat ägg / person
färsk koriander

Hacka chili och vitlök, skiva gul lök och ingefära tunt. Fräs allt i översta stycket i olja tills det doftar gott och fått lite färg. Skiva den torkade shitaken och skär potatis i (typ) 2x2 cm stora kuber. Häll på vattnet och lägg i buljongtärningar, ingefära, potatis och torkad svamp. Låt koka ihop i 10-15 minuter och smaka av med citron, soja och fisksås. Förbered ditt pynt (Ann-Louise kan pochera ägg. I Matrepubliken står Calle för pocherandet.) och duka bordet. När allt är klart lägger du ner nudlarna i buljongen och kokar dem enligt paketets anvisningar. Förslagsvis lägger ni upp nudlar och buljong i soppskålar vid typ diskbänken (det blir lätt rätt slabbigt), lägger i det pocherade ägget och låter varje person toppa med valfritt pynt. Ätes med fördel med både sked och pinnar/gaffel.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar