8/09/2015

En lugn vrå och äggmuffins.



Efter att jag köpt min nya lägenhet ägnade jag en månad åt att dra loss tapeter, slipa, spackla, slipa, spackla, slipa, spackla, bygga vägg, städa, dra loss lister, måla väggar, måla väggar, MASKERINGSTEJPA, städa, sätta fast lister, måla ännu mer, åka till tippen, åka till förrådet, handla verktyg, låna verktyg, bli stolt, bli förbannad, bli gråtfärdig, bli trött, blir glad, bli otroligt tacksam för att allt blev helt fantastiskt underbart fint när det väl blev klart. Det är skönt att inte bo i renoveringskaos. Jag hade mina f.d. kombos över på middag i veckan och eftersom de håller på att renovera badrummet, stora rummet samt ett sovrum kändes det fint att kunna betala tillbaka lite och erbjuda dem en lugn vrå, precis som de kunde göra till mig när jag bodde där.


Det kändes också rätt fint att få tillfälle att testa på Karins rostade tomatsoppa med rosmarin och mina äggmuffins med rödlök och färskost (som blev över sen matbloggsträffen i söndags). 

Äggmuffins med rödlök och färskost, 12 st
10 ägg
1/2 dl mjölk/grädde
1/2 dl naturell färskost
2-3 tsk smaksatt färskost (gräslök är gott!) / muffins
1 rödlök, grovhackad
salt, peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ägg, mjölk och kryddor. Klicka ner den naturella färskosten och vispa kraftigt så att osten bryts sönder i små bitar. Häll upp äggsmeten i muffinsformar (fyll dem inte mer än 2/3 upp), strössla över rödlök och lägg 2-3 klickar smaksatt färskost ovanpå (det gör inget om färskosten glider ner lite i äggsmeten). Grädda i mitten av ugnen ca 15 minuter. Äggmuffinsen är fluffiga när de kommer ut och sjunker ihop när de svalnar, men är lika goda då! 


1 kommentar:

  1. BRA JOBBAT! Jag är impad! Och tack för äggmuffinsrecpet, kan väga upp liiiite att jag missade träffen...

    SvaraRadera