9/03/2015

Kroppkakor goes gnocchi.



Husmanskost. För mig finns det ett förföriskt skimmer runt just det ordet. För mig är det mormors söndags(älg!)stek med vinbärsgéle, brunsås och potatis, det är stekt fläsk med löksås och lingon och köttbullar och potatismos. Det är fantastiskt i all sin enkelhet! Eftersom jag dessutom gillar att tänka nytt om det som redan finns, så tyckte jag det var himla kul när det i det senaste Buffé-numret från Ica dök upp fem stycken husmansrätter som de hade knorrat till lite. I somras gjorde jag egna sötpotatisgnocchi och upptäckte att de gick vrålbra att frysa in i okokt skick och därmed blev världens bästa snabbmat, så i måndags gjorde jag kroppkakor goes gnocchi och konstaterade att det var inget annat än en succé, både sett till smak och tid!


Kroppkakor goes gnocchi, från senaste Buffé
Jag ökade på kryddpepparen, 1/2 tsk räckte ingenstans ens för en portion.
Smaka av och justera mängden efter egna smaklökar!

1 stor gul lök
500 g färsk/fryst gnocchi
280 g tärnat bacon
1-2 tsk malen/finstött kryddpeppar
smör
salt
några drag med svartpepparkvarnen
kokta gröna ärter
rörörda lingon

Skala, dela och skär löken i tunna skivor.
Stek lök, bacon och kryddpeppar i smör tills de fått fin färg. Lägg åt sidan.

Koka upp en kastrull med rejält saltat vatten. Koka gnocchin tills den flyter upp till ytan, häll av och låt rinna av ett par minuter. Stek gnocchin tillsammans med kryddpeppar i mera smör tills den blir får lite skorpa och blir knaprig. Smaka av och krydda eventuellt med lite mer salt och lite svartpeppar.

Lägg tillbaka baconfräset och stek ytterligare någon minut tills allt är varmt. Servera med gröna ärter och rårörda lingon.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar