1/01/2016

Hejsan 2016!

Gott nytt 2016!
2015 var ett utmanade år där jag många gånger kliade mig i huvudet och undrade "Var i hela fridens namn är jag på väg och vart vill jag vara på väg?" Jag ägnade mig rätt mycket åt funderingar och ganska lite åt att blogga. Härligt nog har vi rullat på med våra matbloggsträffar och jag har hittat en riktning jag vill åt. Jag ser med ett mysigt sockerdricksbubbel i kroppen fram emot 2016 och tror det kommer bli ett år av fantastiskhet, utmaningar och en massa god mat.

Jag vill börja med att bjuda på femrättersmenyn som jag och mitt käraste Körsbär trollade fram till oss och våra respektive igår. Helt ärligt - vi satte en 10-poängsmeny rätt igenom, där vi varken ägnade onödigt mycket tid i kök eller krånglade till det med tillagningen. Istället drack vi bubbel och pratade framtid, dåtid och hummade väldigt nöjt åt allt vi åt. 


Förrätt 1: 
Svampsoppa med champinjoner och torkade trattkantareller med tryffelolja, rostade hasselnötter och timjan. 


Förrätt 2: 
Rödbetscarpaccio med brynt smör-kräm, parmesan, citronskal och timjan.


Varmrätt:
Rosastekt njurtapp med hasselbackspotatis, rotsaksbearnaise, ugnsbakad lök och sockerärtor.


Efterrätt, salt:
Bakifrån och framåt: Två gånger brie, gruyère och rökt getost (hemsmugglad från Fuerteventura), äpplemarmelad med calvados, päron och fikonsirap (ej med på bilden).


Efterrätt, söt:
Vaniljpannacotta med mango- och blodapelsingelé och passionsfrukt.

Med en sån avslutning (och inledning, efterrätterna åt vi efter tolvslaget) kan 2016 inte bli något annat än superfint. God fortsättning hörrni! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar