1/29/2016

Makowiec som i Polen.

Ni vet hur vissa saker kommer och tar en med förtjusning, på ett sätt du liksom inte var beredd på? Sen jag kärade ner mig i Katten har jag ätit betydligt mer polsk mat än jag gjorde tidigare (det är visserligen inte så svårt att öka från... 0%, men ändå.) och jag verkligen, verkligen gillar det! I somras hittade vi till det polska tältet på Gustaf Adolfs Torg på Kulturkalaset och en av där hittade Katten makowiec, vilket är en polsk typ-rulltårta av osötad vetedeg, fylld med en (väldigt) söt vallmofröpasta. 


Jag försökte återskapa den med hjälp av "Jorden runt på 80 degar" och lyckades... halvbra. För lite vallmofrön, för lite sött. I julas hade Katten med sig smakprov från sin mosters makowiec och jisses. JISSES. Jag blev stormförtjust och bad och recept och några dagar innan min födelsedag så fick jag en låda med recept på "Makowiec" och ett halvt kilo(!!!) vallmofrön. 

Makowiec är ett pysselbak, men värt varenda liten minut. Var noga med att låta vallmofröna rinna av ordentligt efter att du hällt över varmt vatten, annars kommer du få en vallmofrösmet istället för en vallmofröpasta. Din vallmofrösmet kommer då att dels bli väldigt obredbar och dels att smita ut ur din makowiec under gräddningen och det vill du inte (tro mig, jag har prövat). Kom bara ihåg att om din makowiec inte har utseendet för sig första gången du bakar den, så kommer den fortfarande att smaka gudomligt gott... och man kan dölja mycket med florsocker!


Makowiec drozdzowy najlepszy cioci Krysi 
(vilket ungefär betyder "Moster Kristinas bästa makowiec")
500g vallmofrön
10 ml bittermandelessens
3 ägg
4 dl socker
250 g smör
ev. apelsinskal i sockerlag/rivet apelsinskal

osötad vetedeg på 50 g jäst (minska sockermängden till 1 msk)

Lägg vallmofröna i blöt över natten. Häll av vattnet, koka upp vatten och häll över. Häll av vattnet och mal vallmofröna två gånger.
Vispa äggen med sockret. Häll i mandelessensen. Smält smöret och blanda ihop allt. Vill du ha i apelsinskal, så hacka dem smått/riv skalet av en apelsin och ha det också. Du ska nu ha en tjock, bredbar vallmöfröpasta (OBS! Den ska inte vara rinnig.).

Sätt ugnen på 150 grader. Kavla ut vetedegen till en plåtstor rektangel och bred på vallmopastan. Rulla ihop vetedegen som en rulltårta och stäng till kanterna (nyp ihop och fös under rullen.). Grädda i ca 60 minuter i nedre delen av ugnen (här får du avgöra själv. Min Makowiec läckte sockerlag och behövde stå inne i nästan 90 min).

Låt svalna och gärna stå till sig över natten. Pudra ordentligt med florsocker innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar