1/05/2016

Mera kalas, mera chaikakor!

Jag brukar alltid inleda det nya året med att fylla år. Det är en trevlig tradition som passar bra in efter jul och nyår - varför inte fortsätta kalasa lite till, när en ändå har ångan uppe?


Min version av ett lyckat födelsedagskalas är att bjuda hem så många av vänner och familj som får plats i min lägenhet, baka en herrans massa kakor (till exempel segmjuka kakor som smakar chai!) och sen fika bort en hel kväll. Perfekt uppladdning för mitt sista år som 20-åring!

Segmjuka chaikakor 
6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk bikarbokat
1/2 tsk salt
1 tsk mald ingefära
1/2 tsk kanel
1/4 tsk mald kardemumma
1/4 tsk mald nejlika
1/4 tsk kryddpeppar
1/4 tsk svartpeppar
3,5 dl socker
55 g färskost, rumstempererad
6 msk smält smör
0,75 dl rapsolja
1 ägg
2 msk mjölk
1 tsk vaniljpulver

topping:
0,6 dl socker
1 tsk kanel
en nypa kardemumma

Sätt ugnen på 175 grader. Lägg bakplåtspapper på två plåtar.
Blanda ihop mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och alla kryddor.
I en annan skål, blanda ihop socker, färskost och smör. Kör med elvisp tills det är ljust och fluffigt. Rör i olja, därefter ägg, mjölk och vaniljpulver. Blanda i mjölblandningen i omgångar, försök att inte röra för mycket (om smeten är väldigt lös kan du ställa den i frysen 15-20 min). 

Blanda ihop ingredienserna till toppingen på en platt tallrik. Dela upp kakdegen i 24 bitar. Rulla varje bit till en boll och rulla sedan bollen i toppingen. Lägg kakbollen på en plåt och platta till den försiktigt. Låt det vara ca 5 cm mellanrum mellan kakorna, de kommer att flyta ut. Blir det någon topping över, så strö det över kakorna. 

Baka kakorna i ca 12-15 minuter (i originalreceptet stod det att kakorna ska vändas efter halva gräddningstiden, men de på första plåten gick sönder när jag gjorde det. Andra plåten lät jag bara vara och det blev precis lika bra. ) och låt de svalna helt innan ni börjar mumsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar