1/14/2016

#pankmenmätt


Januari kan ju vara sådär lite småtråkig ibland. Alla kalas är slut, Göteborg bestämmer sig för att faktiskt åstadkomma någon slags vinter (med allt vad det innebär i form av snö, regn och slask) och dessutom tycks plånboken vara aningens smalare än vanligt efter decembers utsvävningar. Lösningen? Det är helt enkelt att dra ihop till en matbloggsträff med temat "billigt och gott" (eller #pankmenmätt), som vanligt äta helt fantastisk god mat och... vaska champagne! 

(Det sistnämnda kan ha varit Körsbäret som helt obekymrat gav sig på att öppna Åsas medhavda bubbel som skuttat runt i hennes ryggsäck på ditvägen. Dekadens, dekadens!)

Själv bjöd jag på löksoppa och ostciabatta. Jag tycker bäst om löksoppa när den är gratinerad, men eftersom det hade blivit bra meckigt, så valde jag att lägga osten på brödet istället. Brödreceptet hittade jag i min receptpärm och är ett urklipp ur Två Dagar från evigheter när det var ett reportage om Håkan Thörnström. Degen blir mest som en smet och hanteras enklast genom blöta händer eller mycket mjöl mellan dig och degen. Bröden blir saftiga, fluffiga och rysligt goda!



Håkan Thörnströms ciabatta, 24 st småbröd
dag 1, fördeg:
2,5 dl kallt vatten
4 dl  (durum)vetemjöl (250 g)
1 tsk färsk jäst


Rör ut jästen i vattnet. Blanda ner mjölet och rör till en jämn smet. Plasta över och låt jäsa i rumstemperatur över natten.

dag 2:
2,5 dl kallt vatten
1/4 paket färsk jäst (12 g)
4 msk olivolja (50 g)
6,5 dl vetemjöl special (380 g)
1 msk salt (20 g)

pynt:
polentagryn/sesamfrön
ev. ost

OBS! Degen ska arbetas 20 min totalt, så en matberedare är att rekommendera.
Rör ut jästen i vattnet. Arbeta ihop fördegen plus alla ingredienser utom saltet i tio minuter. Tillsätt sedan salt och arbeta i 10 min till.

Olja en långpanna och platta ut degen däri. Plasta in och låt jäsa i 60 min. Olja en bänk och stjälp upp degen på. Strö över pynt. Skär/fös loss bitar av degen och lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Låt bullarna jäsa övertäcka i ca 30 minuter.


Sätt ugnen på 250 grader. Vill du göra ostciabatta, lägg en skiva ost ovanpå varje bulle innan du ställer in plåten i ugnen. Grädda 5-10 minuter, tills bröden blivit gyllenbruna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar